روز یکشنبه یکم بهمن ماه ۱۳۹۱ نشست آموزشی با عنوان «نقش رسانه ها و تکنولوژی در تربیت خانواده ها» در دانشگاه دامغان و با سخنرانی استاد رائفی پور برگزار گردید.
استاد رائفی پور در ابتدای سخنان خود به ابعاد گوناگون انسان اشاره نمود و اضافه کرد؛ انسان ابعاد گوناگونی دارد و هنوز جنبه های مختلف و ناشناخته ای دارد. یک بعد از ابعاد انسان ابعاد غریزی است که متاسفانه در برخی انسان ها این جنبه پر رنگتر از بقیه جنبه ها می باشد. ما در روانشناسی بحثی به عنوان شرطی سازی داریم و شرطی سازی در همه موجوداتی که حیات را می فهمند تاثیرگذار می باشد.
وی یکی از بدترین شرطی سازی ها را شرطی سازی نوع ششم دانستند که در انسان می توان به قمار اشاره کرد در این شرطی سازی دیگر تعقل جایگاهی ندارد چون برنده شدن و مطلوبیت بدون هیچ قانونی است و گاهی برنده و گاهی بازنده هستید و کسی که معتاد به این کار شد تا آخر نمی تواند از آن جدا شود.
همچنین ایشان به برخی بازی های رایانه ای اشاره کردند که بسیار آسان انجام می شود اما هیچگاه به انتهایی ختم نمی شود و طی بررسی های انجام شده انسان ها تابع نیازها هستند تا موقعی که نیازی به وجود نیامده است انسان زندگی عادی خود را انجام می دهد. اما وقتی برای خود نیازی به وجود می آورد دیگر نمی تواند به آن پاسخ ندهد و از همین قسمت برخی دیگر انسان جهت سوء استفاده و ایجاد منافع برای خودشان استفاده می کنند و نیازهایی را به وجود می آورند که پاسخ های آن خط پایانی نداشته باشد و از این جمله می توان به اعتیاد اشاره کرد.
این استاد دانشگاه در بخش های دیگر از سخنان خود به عصر آخر الزمان اشاره کردند و افزودند؛ در این دوران ما باید همه ورودی های چشم و گوش خود را کنترل کنیم. در واقع نیازهایی را در خودتان به وجود نیاوردید که خواسته باشید پاسخ آنها را بدهید شاید در این دوران اصلا برای نیازهایی که دارید پاسخی یافت نشود.
ایشان از روش های صهیونیسم بین الملل جهت استثمار سایر ملل، صحبت کردند و یادآور شدند؛ بزرگترین بلایی که صهیونیسم برای ما ایجاد کرده بحث “توهم توقع” است. یعنی یه توقعی در ما به وجود می آورد که در آن واقعیتی وجود ندارد. متاسفانه یکی از متوهم ترین و متوقع ترین جوامع انسانی در بحث اقتصادی، جوانان ایرانی می باشند. دلیل این حرف هم شرکت های هرمی است که در همه دنیا فعالیت می کردند اما درآمد این شرکت هادر ایران ۷۰ تا ۸۰ درصد می باشد. چه اتفاقی افتاده؟ در این جوان یک توقع بی جا به وجود آمده و این توقع باید پاسخ داده شود و درست همان کسی که این مسئله را به وجود آورده خودش پاسخگو هم است. متاسفانه ما به این مسائل توجه نداریم که توهم توقع در بخش اقتصادی بین جوانان بسیار زیاد شده است اما راهکاری برای آن ارائه ندادیم و به همین جهت شرکت های هرمی در مقام پاسخ به این توقع بر می آیند.
ایشان از نقش رسانه ها در بین خانواده های ایرانی سخن گفتند و اشاره کردند؛ حتی برخی از محصولات رسانه های ما باعث ایجاد توقع های بی جا در بین جوانان شده است. در بین سریال های تلویزیونی حتی یک سریال ساخته نشده است که یک زوج جوان بدون اینکه مشکلی داشته باشند تشکیل زندگی بدهند و قبول کنند که اول زندگی نمی توانند منزلی را خریده و در آن ساکن باشند اکثر سریال ها خانه های اشرافی و ماشین های مدل بالا را به عنوان یکی از صحنه های اول زندگی جوانان ما در رسانه ها به نمایش می گذارند. یکی از نقاط ضعف رسانه ما این است که می خواهد برای جذب مخاطب با رسانه های خارجی وارد رقابت شود. یعنی کاری ندارند که به کیفیت بپردازند بلکه می خواهد آمار مخاطب برنامه ها ر ا بالا ببرند.
البته باید در باره رسانه خودمان منصف باشیم در فضایی که همه رسانه ها برمبنای سه عنصر کشتار، مسائل جنسی و خیال پردازی، جذب مخاطب می کند کار رسانه های ما را بدون اینکه از این سه عامل استفاده کنند بسیار سخت می کند.